Verhuizen vanuit het buitenland en documenten inleveren

Verhuist u (weer) vanuit het buitenland naar Venray? Dan moet u zich binnen vijf dagen na aankomst in Nederland inschrijven. U maakt hiervoor een afspraak. Na de afspraak moet u mogelijk nog documenten inleveren zoals een bewijs van geboorte, huwelijk of echtscheiding.

Wat u moet weten

  • U geeft uw inschrijving persoonlijk door. Hiervoor maakt u online een afspraak. Voordat u een afspraak maakt, vragen we u om een aantal gegevens zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen. Kies rechts bovenin of u het formulier in het Nederlands of Engels wilt invullen. U kunt ook telefonisch via (0478) 52 33 33 een afspraak maken.
  • Verhuist uw gezin mee? Uw partner en eventuele kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn bij de afspraak.
  • Schrijf u in binnen vijf dagen na aankomst in Nederland.
  • Na de afspraak kan het zijn dat u extra documenten moet inleveren, zoals een bewijs van geboorte, huwelijk of echtscheiding. Hiervoor maakt u opnieuw een afspraak.

Rechtmatig verblijf

Uw verblijf in Nederland moet rechtmatig zijn. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:

  • u heeft de Nederlandse nationaliteit
  • u heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie
  • u heeft een geldige verblijfsvergunning

Bent u binnen een half jaar langer dan 90 dagen achter elkaar in Nederland? Dan heeft u een geldige verblijfsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).

Documenten inleveren

Bent u al op het gemeentehuis geweest om u in te schrijven en moet u extra documenten (zoals een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte) inleveren? U kunt online een afspraak maken om de stukken in te leveren bij de gemeente.

Afspraak maken

Meenemen

  • Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart)
  • Als u uit België, Duitsland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving
  • Eventueel: overige originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten
  • Eventueel verblijfsvergunning (zie 'Rechtmatig verblijf')
  • Een huur- of koopcontract van de woning waar u ingeschreven wilt worden. Of schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van het adres waar u ingeschreven wilt worden

Kosten

Een inschrijving is gratis.