Hervestiging vanuit het buitenland

Wat u moet weten

Belangrijk is dat u al eerder in Nederland heeft gewoond en dat u na oktober 1994 naar het buitenland bent geëmigreerd.

Bent u vóór oktober 1994 naar het buitenland vertrokken? Dan doet u een eerste inschrijving (verhuizen vanuit het buitenland).

De gemeente stelt de identiteit vast van iedereen die aangifte doet om opnieuw in Nederland te gaan wonen. Daarom komt u persoonlijk met uw identiteitsbewijs bij ons langs. Ook minderjarige kinderen zijn persoonlijk bij de aangifte aanwezig.

U schrijft zich binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland in bij de gemeente. Houdt u zich daar niet aan? De gemeente kan u een boete opleggen.

Meenemen

  • Uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart)
  • Als u uit België, Duitsland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: een bewijs van uitschrijving
  • Eventueel: overige originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten
  • Eventueel verblijfsvergunning (zie 'Rechtmatig verblijf')
  • Een huur- of koopcontract van de woning waar u ingeschreven wilt worden. Of schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van het adres waar ingeschreven wilt worden. Gebruik hiervoor onderstaand formulier:
pdf Formulier Verklaring van inwoning (PDF, 104.03 KB)

Kosten

Een inschrijving is gratis.