Bezwaarschrift indienen

Als de gemeente een besluit neemt waarmee u het niet eens bent. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw aanvraag voor een vergunning afwijst. U kunt dan bezwaar maken. Doe dit binnen 6 weken nadat het besluit bekendgemaakt is.

Wat u moet weten

Let op: dien het besluit in binnen 6 weken na de dag waarop de gemeente de brief met het besluit verstuurde

Wat gebeurt er met uw bezwaar?

  • Meestal komt uw bezwaarschrift bij de onafhankelijke bezwaarschriftcommissie. Voordat deze commissie adviseert over uw bezwaar, is er vaak een hoorzitting. Hier kunt u het bezwaar toelichten
  • U kunt zich laten bijstaan door een vriend, familielid of advocaat.
  • U kunt zich ook laten vertegenwoordigen. Dan doet iemand anders het woord voor u. U geeft die persoon een schriftelijke machtiging mee met uw handtekening
  • Nadat u gehoord bent, brengt de commissie een advies uit. We beoordelen dit advies en de stukken. We zijn niet gebonden aan het advies van de commissie en mogen dus met goede argumenten anders beslissen dan de commissie heeft geadviseerd.
  • U en eventuele andere belanghebbenden krijgen bericht van de beslissing die de gemeente heeft genomen. In deze brief staan ook de redenen voor deze beslissing
  • Bent u het niet eens met deze beslissing op uw bezwaar? U kunt dan in beroep gaan

Het uitvoeren van het besluit tegenhouden

Als een besluit genomen is, mag het worden uitgevoerd. Dit betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Heeft u dringende redenen waarom u niet op de beslissing kunt wachten? Dan vraagt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg om een voorlopige voorziening. Dit kan alleen als u binnen de termijn ook bezwaar heeft ingediend. Aan de procedure zijn kosten verbonden. Hoe u dit doet staat in de brief met het besluit.

Schriftelijk bezwaar indienen

In uw brief staat het volgende:

  • Uw naam en adres
  • De datum waarop u het bezwaarschrift verstuurt. Dit moet in elk geval binnen 6 weken na de dag waarop de brief met ons besluit is verstuurd
  • Tegen welk besluit u bezwaar maakt
  • Waarom u daartegen bezwaar maakt
  • Uw handtekening
  • Een kopie van het besluit waartegen u bezwaar maakt

U kunt het bezwaarschrift niet mailen. Stuur het bezwaarschrift naar:

Gemeente Venray
Postbus 500
5800 AM Venray

Vertaling

Heeft u het bezwaarschrift in een vreemde taal geschreven en is een vertaling voor een goede afhandeling noodzakelijk? Dan zorgt u zelf voor de vertaling.

Bezwaar tegen WOZ of gemeentelijke belastingen

Voor een bezwaar tegen de aanslag gemeentelijke belastingen of de WOZ waarde van uw woning hebben we een andere procedure.