Vernieuwing straten Brukske
De Klarinetstraat, Luitstraat, Marimbastraat, Spinetstraat en Tamboerijnstraat in Brukske worden opnieuw ingericht. Ook het Zwarte pad wordt vervangen en er komt een voetpad langs de Henri Dunantstraat tussen de Jumbo en de rotonde richting Oostrum.
Wat gaan we doen?
- De huidige straatstenen zijn aan vervanging toe. De rijweg krijgt nieuwe bestrating met een afwijkende strook bestrating tussen de rijweg en de kadastrale erfgrens van de aanliggende koop- en huurwoningen. Met deze stroken blijft parkeren mogelijk, zoals dat nu ook mogelijk is. De nieuwe indeling zorgt voor een rustiger, duidelijker en netter straatbeeld en het werkt snelheid verlagend.
- We vervangen de openbare verlichting.
- Het regenwater van de weg wordt opgevangen en ter plaatse onder de weg in een nieuwe poreuze rioolbuis in de bodem geïnfiltreerd.
- Vanwege de hoge parkeerdruk blijft er evenveel verharding als nu het geval is.
- Ook het Zwarte pad krijgt nieuwe verharding.
- Het voetpad langs de Henri Dunantstraat wordt tegen het bestaande fietspad aangelegd in de aanwezige groenstrook.
Eerste ideeën
Er zijn al ideeën over de mogelijke uitstraling van de nieuw ingerichte straten. Dit is besproken met de wijkraad en Wonen Limburg. De ideeën zijn positief ontvangen en worden uitgewerkt in een schetsontwerp.
Onderstaande afbeelding geeft een indruk van de huidige situatie en de mogelijkheden voor de nieuwe uitstraling.
Van ideeën naar uitvoeringsplan
- Er is een schetsontwerp gemaakt.
- Aan de hand van de op- en aanmerkingen wordt het schetsontwerp verwerkt tot een voorlopig ontwerp. Hierop volgt een inloopavond voor bewoners.
- Daarna wordt er definitief ontwerp gemaakt. Dit zal naar verwachting na de zomervakantie van 2025 zijn. Afhankelijk van het aantal wijzigingen op het voorlopig ontwerp, nodigen we de bewoners uit voor een inloopavond. Bij minimale wijzigingen worden de bewoners per brief geïnformeerd.
- In het najaar wordt het ontwerp uitgewerkt in uitvoeringstekeningen, waarna een aannemer wordt geselecteerd om het werk uit te voeren.
- De planning en fasering is nog niet bekend, maar als alles meezit start de uitvoering eind 2025 en loopt het door tot in 2026. Zodra hier informatie over bekend is, worden bewoners met een brief geïnformeerd.
In alle bovenstaande stappen worden ook de wijkraad en Wonen Limburg meegenomen.
Alle tekeningen van de verschillende stappen worden op deze pagina geplaatst.
Hoe gaan we om met eigendomssituaties?
Bij de opnieuw in te richten straten volgen we de kadastrale erfgrenzen. Op verschillende plaatsen komen die grenzen niet overeen met hoe de grond nu gebruikt wordt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er hekjes, beplanting of bestrating op grond van de gemeente staan. De eigenaren bij wie dit aan de orde is zijn per brief geïnformeerd. Om het project goed en overal op dezelfde manier uit te kunnen voeren, geldt het uitgangspunt dat we in principe geen grond verkopen of verhuren.
Wonen Limburg neemt contact op met de huurders over waar wat moet gebeuren.
In sommige gevallen kan het zijn dat situaties voor verjaring in aanmerking komen. Bij huurwoningen kan geen beroep op verjaring gedaan worden. Kijk voor informatie hierover op Verjaring | Gemeente Venray
Samenvatting inloopavond schetsontwerp
Ongeveer 35 inwoners, verdeeld over alle straten en bewoners die grenzen aan het aan te leggen voetpad langs de Henri Dunantstraat, hebben een bezoek gebracht aan de inloopavond. Het merendeel van de bezoekers was woningeigenaren (geen huurders). De stemming was positief kritisch. De meeste opmerkingen gingen over ‘ingebruikname’. De stemming over het plan was vooral positief. Als voorbeeld werd veel gerefereerd aan het onlangs opgeknapte deel van het Brukske (toekomstige Brukskelaan) wat heeft bijgedragen aan de positieve beeldvorming.
De hoge parkeerdruk en het hard rijden in de straten werden genoemd als issues.
Specifieke opmerkingen, vragen antwoorden
Vanwege privacy zijn alleen de niet huisnummer gerelateerde opmerkingen weergegeven.
- Kunnen de inwoners per straat voor specifieke informatie uitnodigt worden?
De inloopavonden zijn bedoeld voor het geven van alle mogelijke informatie. Er komt nog een volgende inloopavond als de opmerkingen op het schetsontwerp verwerkt zijn naar een voorlopig ontwerp. - Er wordt hard gereden en de weg wordt afgesneden. Bij het weghalen van een bloembak leeft de zorg dat dit erger gaat worden.
Het profiel van de weg wordt snelheid remmend (goot in het midden en enkele knikken in bochten). Obstakels op de ‘multistroken’ op gemeentelijk eigendom worden verwijderd om een uniformer en netter straatbeeld te krijgen met toegang tot de kabels en leidingen die hier onder liggen. - Er zijn enkele verzoeken gedaan om bomen te verwijderen waardoor meer ruimte voor parkeren kan ontstaan.
Per boom wordt naar de conditie gekeken. Omdat er al weinig groen aanwezig is, worden zoveel mogelijk bomen behouden. Door de ‘multistroken’ aan te leggen/vrij te maken ontstaat méér parkeergelegenheid en er komen op verschillende plaatsen ‘haakse’ parkeervakken bij. - Is het mogelijk om ter hoogte van Spinetstraat 35-42 extra haakse parkeervakken aan te leggen?
Dit wordt bekeken. - Op sommige plaatsen staan de lantaarnpalen onhandig vanwege inritten/parkeren.
Er komt een nieuw verlichtingsplan met nieuwe verlichting. Dan wordt hier praktisch naar gekeken. - Kan er verlichting in de achterpaden/brandgangen worden aangebracht?
De achterpaden/brandgangen zijn van Wonen Limburg en deze vallen buiten dit project. - Kan een goeie aansluiting gemaakt worden van het Zwarte pad op het fietspad vanaf het wijkcentrum?
Ja, dit wordt een goeie aansluiting. - Kan het speelterrein achter de Spinetstraat opgeknapt worden en kan de zitbank verplaats worden voor de ouders van de spelende kinderen?
Het speelterrein valt buiten het project. Maar er zijn wel plannen in voorbereiding om het te renoveren. Daarover wordt apart buiten dit project gecommuniceerd via de beheerder van de speelterreinen. - De huidige parkeerplaatsen zijn te krap.
In het plan worden de parkeerplaatsen gemaakt volgens de afmetingen die in normen zijn vastgelegd. Dat betekent dat sommige vakken groter zullen worden. - De verkeersituatie wordt als onveilig ervaren doordat er (te) hard wordt gereden (Brukske). Kunnen er verkeersdrempels of schijndrempels komen?
Alle straten in het project zijn ‘straten van rechts’ waardoor de snelheid in het Brukske afneemt (ook als gevolg van de nieuwe inrichting van het Brukske). Het profiel van de nieuwe inrichting van de straten is passend bij de maximaal toegestane snelheid van 30 km/uur. De straten worden snelheid remmend aangelegd door de goot in het midden, de aanleg van afwijkende ‘multistroken’ en knikken in de weg. Geparkeerde auto’s op de ‘multistroken’ hebben ook een snelheid remmend effect. De nieuwe inrichting van de straten maakt de aanleg van drempels overbodig. Schijndrempels zijn niet effectief en worden daarom niet aangelegd. - Kan er iets worden gedaan aan ‘foutparkeerders’.
Het is voor bewoners moeilijk om buurtbewoners hierop aan te spreken. In het ontwerp ontstaat meer ruimte voor parkeren. Het parkeren waarbij inritten worden geblokkeerd is echter niet/nooit toegestaan. Ondanks een goeie inrichting heeft dit vooral met ‘gedrag’ te maken. - De groenstrook tussen de Spinetstraat en Tamboerijnstraat (eigendom Wonen Limburg) is nu gras en hier wordt op geparkeerd. Er zijn bewoners die vragen of hier parkeerplaatsen van gemaakt kunnen worden en er zijn ook bewoners die dit graag ‘groen’ willen houden (met extra bomen).
Omdat er al weinig groen is en omdat er in het gehele project meer parkeerruimte ontstaat heeft het de voorkeur om dit grasveld te behouden en niet als parkeerplaats in te richten.