Vernieuwing straten Brukske

De Klarinetstraat, Luitstraat, Marimbastraat, Spinetstraat en Tamboerijnstraat in Brukske worden opnieuw ingericht. Ook het Zwarte pad wordt vervangen en er komt een voetpad langs de Henri Dunantstraat tussen de Jumbo en de rotonde richting Oostrum.

Wat gaan we doen?

  • De huidige straatstenen zijn aan vervanging toe. De rijweg krijgt nieuwe bestrating met een afwijkende strook bestrating tussen de rijweg en de kadastrale erfgrens van de aanliggende koop- en huurwoningen. Met deze stroken blijft parkeren mogelijk, zoals dat nu ook mogelijk is. De nieuwe indeling zorgt voor een rustiger, duidelijker en netter straatbeeld en het werkt snelheid verlagend. 
  • We vervangen de openbare verlichting. 
  • Het regenwater van de weg wordt opgevangen en ter plaatse onder de weg in een nieuwe poreuze rioolbuis in de bodem geïnfiltreerd. 
  • Vanwege de hoge parkeerdruk blijft er evenveel verharding als nu het geval is. 
  • Ook het Zwarte pad krijgt nieuwe verharding. 
  • Het voetpad langs de Henri Dunantstraat wordt tegen het bestaande fietspad aangelegd in de aanwezige groenstrook.

Eerste ideeën

Er zijn al ideeën over de mogelijke uitstraling van de nieuw ingerichte straten. Dit is besproken met de wijkraad en Wonen Limburg. De ideeën zijn positief ontvangen en worden uitgewerkt in een schetsontwerp.

Onderstaande afbeelding geeft een indruk van de huidige situatie en de mogelijkheden voor de nieuwe uitstraling.

Planning

  • Er is een definitief ontwerp gemaakt.
  • Het ontwerp wordt nu uitgewerkt in uitvoeringstekeningen. Hierbij wordt ook een verlichtingsplan gemaakt om lantaarnpalen te vervangen.
  • De planning en fasering is nog niet bekend omdat Enexis heeft aangegeven het complete elektriciteitsnetwerk in de straten te vervangen. We wachten op de planning van Enexis. We zullen waarschijnlijk pas starten ná 2026.
  • In het voorjaar van 2026 gaan we wel werkzaamheden uitvoeren aan het Zwarte pad en de aanleg van trottoir tussen de Jumbo en de rotonde richting Oostrum. Zodat dit voor de zomervakantie van 2026 klaar is.
  • Als er meer bekend is over de startdatum dan informeren we u hierover.

Hoe gaan we om met eigendomssituaties?

Bij de opnieuw in te richten straten volgen we de kadastrale erfgrenzen. Op verschillende plaatsen komen die grenzen niet overeen met hoe de grond nu gebruikt wordt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er hekjes, beplanting of bestrating op grond van de gemeente staan. De eigenaren bij wie dit aan de orde is zijn per brief geïnformeerd. Om het project goed en overal op dezelfde manier uit te kunnen voeren, geldt het uitgangspunt dat we in principe geen grond verkopen of verhuren.  

Wonen Limburg neemt contact op met de huurders als er bekend is wanneer de werkzaamheden kunnen gaan starten.

In sommige gevallen kan het zijn dat situaties voor verjaring in aanmerking komen. Bij huurwoningen kan geen beroep op verjaring gedaan worden. Kijk voor informatie hierover op  Verjaring | Gemeente Venray

Samenvatting inloopavond schetsontwerp

Ongeveer 35 inwoners, verdeeld over alle straten en bewoners die grenzen aan het aan te leggen voetpad langs de Henri Dunantstraat, hebben een bezoek gebracht aan de inloopavond. Het merendeel van de bezoekers was woningeigenaren (geen huurders). De stemming was positief kritisch. De meeste opmerkingen gingen over ‘ingebruikname’. De stemming over het plan was vooral positief. Als voorbeeld werd veel gerefereerd aan het onlangs opgeknapte deel van het Brukske (toekomstige Brukskelaan) wat heeft bijgedragen aan de positieve beeldvorming.

De hoge parkeerdruk en het hard rijden in de straten werden genoemd als issues.

Specifieke opmerkingen, vragen antwoorden

Vanwege privacy zijn alleen de niet huisnummer gerelateerde opmerkingen weergegeven.

  • Kunnen de inwoners per straat voor specifieke informatie uitnodigt worden?
    De inloopavonden zijn bedoeld voor het geven van alle mogelijke informatie. Er komt nog een volgende inloopavond als de opmerkingen op het schetsontwerp verwerkt zijn naar een voorlopig ontwerp. 
  • Er wordt hard gereden en de weg wordt afgesneden. Bij het weghalen van een bloembak leeft de zorg dat dit erger gaat worden.
    Het profiel van de weg wordt snelheid remmend (goot in het midden en enkele knikken in bochten). Obstakels op de ‘multistroken’ op gemeentelijk eigendom worden verwijderd om een uniformer en netter straatbeeld te krijgen met toegang tot de kabels en leidingen die hier onder liggen.
  • Er zijn enkele verzoeken gedaan om bomen te verwijderen waardoor meer ruimte voor parkeren kan ontstaan.
    Per boom wordt naar de conditie gekeken. Omdat er al weinig groen aanwezig is, worden zoveel mogelijk bomen behouden. Door de ‘multistroken’ aan te leggen/vrij te maken ontstaat méér parkeergelegenheid en er komen op verschillende plaatsen ‘haakse’ parkeervakken bij.
  • Is het mogelijk om ter hoogte van Spinetstraat 35-42 extra haakse parkeervakken aan te leggen?
    Dit wordt bekeken.
  • Op sommige plaatsen staan de lantaarnpalen onhandig vanwege inritten/parkeren. 
    Er komt een nieuw verlichtingsplan met nieuwe verlichting. Dan wordt hier praktisch naar gekeken.
  • Kan er verlichting in de achterpaden/brandgangen worden aangebracht?
    De achterpaden/brandgangen zijn van Wonen Limburg en deze vallen buiten dit project.
  • Kan een goeie aansluiting gemaakt worden van het Zwarte pad op het fietspad vanaf het wijkcentrum?
    Ja, dit wordt een goeie aansluiting. 
  • Kan het speelterrein achter de Spinetstraat opgeknapt worden en kan de zitbank verplaats worden voor de ouders van de spelende kinderen?
    Het speelterrein valt buiten het project. Maar er zijn wel plannen in voorbereiding om het te renoveren. Daarover wordt apart buiten dit project gecommuniceerd via de beheerder van de speelterreinen. 
  • De huidige parkeerplaatsen zijn te krap. 
    In het plan worden de parkeerplaatsen gemaakt volgens de afmetingen die in normen zijn vastgelegd. Dat betekent dat sommige vakken groter zullen worden.
  • De verkeersituatie wordt als onveilig ervaren doordat er (te) hard wordt gereden (Brukske). Kunnen er verkeersdrempels of schijndrempels komen?
    Alle straten in het project zijn ‘straten van rechts’ waardoor de snelheid in het Brukske afneemt (ook als gevolg van de nieuwe inrichting van het Brukske). Het profiel van de nieuwe inrichting van de straten is passend bij de maximaal toegestane snelheid van 30 km/uur. De straten worden snelheid remmend aangelegd door de goot in het midden, de aanleg van afwijkende ‘multistroken’ en knikken in de weg. Geparkeerde auto’s op de ‘multistroken’ hebben ook een snelheid remmend effect. De nieuwe inrichting van de straten maakt de aanleg van drempels overbodig. Schijndrempels zijn niet effectief en worden daarom niet aangelegd. 
  • Kan er iets worden gedaan aan ‘foutparkeerders’. 
    Het is voor bewoners moeilijk om buurtbewoners hierop aan te spreken. In het ontwerp ontstaat meer ruimte voor parkeren. Het parkeren waarbij inritten worden geblokkeerd is echter niet/nooit toegestaan. Ondanks een goeie inrichting heeft dit vooral met ‘gedrag’ te maken.
  • De groenstrook tussen de Spinetstraat en Tamboerijnstraat (eigendom Wonen Limburg) is nu gras en hier wordt op geparkeerd. Er zijn bewoners die vragen of hier parkeerplaatsen van gemaakt kunnen worden en er zijn ook bewoners die dit graag ‘groen’ willen houden (met extra bomen).
    Omdat er al weinig groen is en omdat er in het gehele project meer parkeerruimte ontstaat heeft het de voorkeur om dit grasveld te behouden en niet als parkeerplaats in te richten. 
Samenvatting inloopavond voorlopig ontwerp

Ongeveer 15 inwoners hebben een bezoek gebracht aan de bijeenkomst. Zij kwamen uit verschillende straten, waaronder bewoners die direct aan het nieuwe voetpad langs de Henri Dunantstraat grenzen. De meeste bezoekers waren, net als bij de vorige inloopavond, woningeigenaren en geen huurders.

De reacties liepen uiteen: van positief – “goed dat er een nieuwe inrichting komt” – tot kritisch, zoals “zonde van het geld het het wordt er onveiliger van". De meest kritische opmerkingen gingen direct of indirect over het gebruik van de nieuwe inrichting. Veel inwoners benoemden de huidige hoge parkeerdruk en dat er nu hard wordt gereden in de straten.

Specifieke opmerkingen met antwoorden

  • Bomen geven overlast en moeten weg, er staan al platanen met overlast.
    Er is nauwelijks groen aanwezig in de staten. Daarom is het de insteek om zoveel mogelijk groen te behouden.
  • Groene parkeerplaatsen veroorzaken allergie.
    Gras wordt laag gehouden/komt niet in bloei.
  • Groene parkeerplaatsen worden niet gemaaid.
    Gras wordt gemaaid, maar dit is minder vaak nodig dan een normaal grasveld.
  • Groene parkeerplaatsen worden niet geveegd.
    Dat is juist, gras wordt niet geveegd en dat is ook niet nodig. Niet te verwarren met blad ruimen, wat wel gebeurt.
  • Alle plekken waar grond in gebruik is genomen zien er netjes uit.
    Daar denkt niet iedereen hetzelfde over en er is een grote verscheidenheid aan materialen/inrichting/staat van onderhoud/aanzien.
  • Grondgebruik moet alleen aangepakt worden waar het niet netjes is.
    Dat is willekeur. Iedereen wordt gelijk behandeld.
  • De gemeente houdt het groen niet goed bij.
    Daarvoor kunnen meldingen gedaan worden.
  • Er wordt (door de bewoners) te hard gereden.
    Het nieuwe wegprofiel wordt zo ontworpen dat het de snelheid afremt. Dit gebeurt door een goot in het midden en enkele bochten met knikken. Obstakels op de ‘multistroken’ (op gemeentelijke grond) worden verwijderd. Zo ontstaat een netter en uniform straatbeeld en blijft de toegang tot kabels en leidingen onder de stroken behouden. Daarnaast komen er verhoogde banden tussen de multistrook en de rijbaan als extra maatregel.
  • Er wordt (door de bewoners) niet netjes geparkeerd.
    Inritten blokkeren is niet toegestaan.
  • De gemeente is onbezonnen aan dit project begonnen vanwege de communicatie (datum en rectificatie inloopavond) de korte reactietermijn voor het antwoordstrookje en de planning van Enexis. 
    De datum is aangepast. Het terugvorderen van gemeentelijke grond staat los van de participatie in het project. De gemeente heeft geen invloed op de planning van Enexis.

Definitief ontwerp najaar 2025

Op basis van het voorlopig ontwerp en de reacties tijdens de inloopavond op 26 juni hebben we een definitief ontwerp gemaakt.
De belangrijkste wijziging is dat we een verhoogde betonband plaatsen tussen de rijbaan en de multistroken (voetpad en parkeerstrook). Deze betonband is een lage variant van een trottoirband.

Waarom doen we dit?

  • Het helpt om de snelheid van het verkeer te verlagen.
  • Het maakt het verschil tussen de rijbaan en de multistroken duidelijker zichtbaar.

De nieuwe inrichting van de straat zorgt voor een rustiger, groener en netter beeld. Door de betonband wordt de straat nog meer snelheid verlagend.

Het Zwarte Pad krijgt een uitvoering in betonnen fietspadplaten.