Samenvatting inloopavond schetsontwerp Herinrichting Ysselsteyn
31 maart, Smelehof Ysselsteyn
- Aanwezigen gemeente Venray:
- Jan van Dijk
- Lars van Bergen
- Sander Swinkels
- Bezoekers: ongeveer 50 personen
Vragen en antwoorden inloopavond
Waarom worden trottoirs met hoge stoepranden gemaakt? Hier kun je met de trappers van de fiets over vallen.
Trottoirs worden gemaakt volgens de landelijke richtlijnen en dat is met verhoogde trottoirbanden. Trottoirs zijn niet bedoeld om op te fietsen en het advies is om niet strak langs het trottoir te fietsen.
Komen er meer parkeerplaatsen?
Het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk maar omdat er multistroken (zonder vakindeling) worden aangelegd, ontstaat er meer parkeergelegenheid. De multistroken krijgen geen trottoirband, er kan overheen gereden worden en ze mogen als parkeer- en loopstrook gebruikt worden.
Op verschillende plaatsen wordt het trottoir gebruikt om te parkeren. Door er een multi-strook van te maken, creëren we plek om de auto kwijt te kunnen. Op sommige plekken creëren we dus meer parkeerplek en op andere plekken is het aantal gelijk aan het huidige.
Kan de afwatering van Veenmos de andere kant op gemaakt worden in verband met wateroverlast?
De hoogteligging van de weg wordt bepaald door de hoogte van de drempels/vloerpeilen van de woningen en de inritten en garages. In de nieuwe inrichting wordt hiernaar gekeken. Maar omdat de hoogtes al vastliggen, kan er waarschijnlijk niet veel worden veranderd.
Water stroomt altijd van hoog naar laag. Nu stroomt het water over de weg naar het laagste punt als het riool het niet aankan. In de nieuwe situatie komt er een extra riool voor regenwater. Daardoor kan het water sneller weg via de putjes in de weg. Zo wordt het gewone riool minder belast.
Kunnen de bomen weg tussen Veenmos 2 en 14? Deze geven veel overlast in verband met kraaien.
In het plan is voorzien om voor deze woningen een parkeerstrook aan de kant van de bomen te maken. Daarom moeten deze bomen weg. Er komen nieuwe bomen op andere plaatsen in het groenvak terug.
Wie maait het gras van de aan te leggen groene inritten?
Deze liggen in de openbare ruimte waardoor het onderhoud door de gemeente wordt gedaan. Bij een inrit wordt het gras vaak niet hoog.
Is bekend dat er op geringe diepte storende, ondoordringbare lagen aanwezig zijn waardoor het water niet weg kan?
Er zijn bodemonderzoeken gedaan. Daar zal dit uit moeten blijken en hier wordt specifiek naar gekeken.
Krijgt het nieuw aan te leggen regenwaterstelsel overstortmogelijkheden en waar bevinden deze zich?
Het regenwaterriool wordt gekoppeld aan bestaande regenwaterriolen in aangrenzende wegen en het ‘overstorten’ gebeurt naar wadi’s en/of sloten waar dit kan.
Worden de woningen ook aangesloten op het nieuw aan te leggen regenwaterriool?
Nee, daar is het systeem niet op berekend. De bestaande huisaansluitingen van de woningen worden wel ververvangen en opnieuw aangesloten op het bestaande rioolstelsel.
Kan de drempel op de kruising Dopheide/Veenmos/Zonnedauw anders worden gemaakt omdat deze nu geen snelheid eruit haalt? Suggestie: voor de drempel een verlaging maken en dan een half zo hoge drempel.
Drempels worden vormgegeven volgens de landelijke richtlijnen. Vanwege mogelijke schades en aansprakelijkheden is het niet de bedoeling hiervan af te wijken. Er wordt ook door aanwezigen aangegeven dat de drempels wél werken en de snelheid eruit halen.
Het is onwenselijk dat auto’s in Veenmos parkeren voor woningen die met de gevel (en voordeur) direct aan de openbare ruimte grenzen. Kan dit zodanig worden ingericht dat hier niet geparkeerd kan worden?
Hier wordt naar gekeken en de resultaten worden in de het voorlopig ontwerp opnieuw voorgelegd.
Wat is in de gemeente Venray de parkeernorm?
2 auto’s per woning met een bezoekers aantal van 0.3. Maar afhankelijk van het woontype en de soort bebouwing kan de norm verschillen.
Hoe kan de ambulance de woningen bereiken als de weg is opgebroken?
Het werk wordt in fases uitgevoerd waarbij iedere fase tijdens de uitvoering wordt afgesloten voor verkeer. Daardoor blijven loopafstanden van het einde van het werkvak tot de woningen beperkt. Dit is de normale manier van werken waarbij ook per fase de hulpdiensten op de hoogte gebracht worden.
Waar kan geparkeerd worden als een fase in uitvoering is?
Tijdens de uitvoering is parkeren in de fase niet mogelijk. Bewoners moeten ergens anders parkeergelegenheid zoeken in de omringende straten. Dit zal tijdelijk extra parkeerdruk geven.
Is er mogelijkheid voor inspraak?
Ja, daarvoor is deze avond waarbij het schetsontwerp is voorgelegd. Opmerkingen en suggesties worden genoteerd. Waar mogelijk worden deze verwerkt in een voorlopig ontwerp. Daarvoor wordt opnieuw een inloopavond georganiseerd waar weer opmerkingen en suggesties ingebracht kunnen worden. Deze worden opnieuw waar mogelijk verwerkt waarna een definitief ontwerp volgt.
Hoe wordt omgegaan met elektrische auto’s die tijdens de werkzaamheden niet thuis kunnen laden?
Er kan gebruik gemaakt worden van laadpalen in de omgeving. Een wegreconstructie zoals deze komt eens per 40 jaar voor. De gemeente wijst geen specifieke laadpalen aan en vergoedt geen kosten voor het laden op een andere plek.