Reconstructie Klein Oirlo, Roland en gedeelte Castenrayseweg

De wegen Klein Oirlo, Roland en het gedeelte van de Castenrayseweg tussen Klein Oirlo en de komgrens van Castenray zijn toe aan groot onderhoud. Klein Oirlo en Roland worden intensief gebruikt door vracht- en landbouwverkeer. Daardoor zijn deze wegen en de bermen toe aan vervanging/verbetering. De Castenrayseweg heeft veel extra verkeer ontvangen als gevolg van Via Venray. Daarom is dit gedeelte nu versneld verslechterd en aan vervanging toe. Om de wegen goed aan te pakken is het noodzakelijk om het asfalt én de fundering te vervangen.

Inrichting wegen

  • Klein Oirlo en Roland worden van een nieuw asfaltwegdek voorzien met aan weerszijde een witte stippellijn. Daarbij wordt ook de fundering van de weg aangepakt. 
    • Waar mogelijk wordt de weg verbreed (met de bomen en de ligging van kabels en leidingen als beperking). 
    • Aan weerszijde van het asfalt worden betonstroken aangebracht. Deze dienen als uitwijkstrook en zorgen voor een optische versmalling van de weg. 
    • Op sommige plekken worden bomen verwijderd om het nieuwe profiel mogelijk te maken.
    • Er wordt een veelvoud aan nieuwe bomen geplant in de berm waarbij de bermsloot ter hoogte van de Diepeling wordt dichtgemaakt. 
    • Er is niet voorzien in verkeersdrempels omdat de weg al een bochtig karakter heeft met bomen die voor een snelheidremmend effect zorgen.
  • De Castenrayseweg krijgt exact dezelfde vormgeving als het gedeelte tussen Klein Oirlo en de komgrens van Oirlo. 
    • Daarbij wordt het plateau op de kruising klein Oirlo aangepast (deze is nu te laag) en ook het plateau ter hoogte van de Tunnelweg komt terug. 
    • De weg en de rode fietssuggestiestroken worden wat smaller dan in de huidige situatie waardoor de gehele Castenrayseweg van komgrens Castenray tot komgrens Oirlo straks één uniforme uitstraling heeft.
  • Op alle wegen blijft de toegestane snelheid 60 km/uur en daarop is de vormgeving van de plateaus afgestemd. 
  • De inritten worden aangepast aan de nieuwe situatie.

Ook de Hoensel wordt aangepakt

Tijdens de inloopavond is dit verzoek ingebracht. Het gedeelte vanaf Klein Oirlo tot en met de laatste woning wordt van een nieuwe asfaltverharding voorzien. Het gedeelte in het verlengde daarvan tot aan de haakse bocht wordt voorzien van een halfverharding van gebroken asfalt. Het gedeelte vanaf de bocht tot aan de Molenhoek (Rieversweg) blijft onverhard.  

Planning

Direct na de bouwvakvakantie wordt gestart met groot onderhoudswerkzaamheden. Dit wordt in achtereenvolgende fases uitgevoerd. Per fase worden de werkvakken afgesloten waarbij het doorgaand verkeer wordt omgeleid met de bekende gele borden en pijlen.

  • Fase 1: Castenrayseweg (kruising klein Oirlo tot komgrens Castenray)
    Afgesloten van 11 augustus t/m 19 september 2025
  • Fase 2: Klein Oirlo vanaf Castenrayseweg tot nr 11 incl. Hoensel (verhard gedeelte)
    Afgesloten van 16 september t/m 16 oktober 2025
  • Fase 3 Klein Oirlo vanaf nr 11 tot Roland en Roland vanaf Klein Oirlo tot aan het spoor
    Afgesloten van 16 oktober t/m 5 december 2025

Vragen of meer informatie

Zijn er vragen tijdens de planvorming/voorbereiding van het project, neem dan contact met ons op. Jan van Dijk is namens de gemeente projectleider op het project. Jan is bereikbaar via (0478) 52 33 33.