Reconstructie Klein Oirlo, Roland en gedeelte Castenrayseweg
De wegen Klein Oirlo, Roland en het gedeelte van de Castenrayseweg tussen Klein Oirlo en de komgrens van Castenray zijn toe aan groot onderhoud. Klein Oirlo en Roland worden intensief gebruikt door vracht- en landbouwverkeer. Daardoor zijn deze wegen en de bermen toe aan vervanging/verbetering. De Castenrayseweg heeft veel extra verkeer ontvangen als gevolg van Via Venray. Daarom is dit gedeelte nu versneld verslechterd en aan vervanging toe. Om de wegen goed aan te pakken is het noodzakelijk om het asfalt én de fundering te vervangen.
Inrichting wegen
- Klein Oirlo en Roland worden van een nieuw asfaltwegdek voorzien met aan weerszijde een witte stippellijn. Daarbij wordt ook de fundering van de weg aangepakt.
- Waar mogelijk wordt de weg verbreed (met de bomen en de ligging van kabels en leidingen als beperking).
- Aan weerszijde van het asfalt worden betonstroken aangebracht. Deze dienen als uitwijkstrook en zorgen voor een optische versmalling van de weg.
- Op sommige plekken worden bomen verwijderd om het nieuwe profiel mogelijk te maken.
- Er wordt een veelvoud aan nieuwe bomen geplant in de berm waarbij de bermsloot ter hoogte van de Diepeling wordt dichtgemaakt.
- Er is niet voorzien in verkeersdrempels omdat de weg al een bochtig karakter heeft met bomen die voor een snelheidremmend effect zorgen.
- De Castenrayseweg krijgt exact dezelfde vormgeving als het gedeelte tussen Klein Oirlo en de komgrens van Oirlo.
- Daarbij wordt het plateau op de kruising klein Oirlo aangepast (deze is nu te laag) en ook het plateau ter hoogte van de Tunnelweg komt terug.
- De weg en de rode fietssuggestiestroken worden wat smaller dan in de huidige situatie waardoor de gehele Castenrayseweg van komgrens Castenray tot komgrens Oirlo straks één uniforme uitstraling heeft.
- Op alle wegen blijft de toegestane snelheid 60 km/uur en daarop is de vormgeving van de plateaus afgestemd.
- De inritten worden aangepast aan de nieuwe situatie.
Ook de Hoensel wordt aangepakt
Tijdens de inloopavond is dit verzoek ingebracht. Het gedeelte vanaf Klein Oirlo tot en met de laatste woning wordt van een nieuwe asfaltverharding voorzien. Het gedeelte in het verlengde daarvan tot aan de haakse bocht wordt voorzien van een halfverharding van gebroken asfalt. Het gedeelte vanaf de bocht tot aan de Molenhoek (Rieversweg) blijft onverhard.
Planning
Binnenkort start de uitvoering van groot onderhoudswerkzaamheden. Daarbij worden de weggedeelten in achter elkaar volgende fases afgesloten voor doorgaand verkeer. Er worden omleidingen ingesteld met de bekende gele borden en pijlen. Bij de omleidingen is rekening gehouden met andere werkzaamheden, afsluitingen en omleidingen. Alle hulpdiensten zijn geïnformeerd.
- Fase 1: Castenrayseweg (kruising klein Oirlo tot komgrens Castenray)
Afgesloten van 11 augustus t/m 18 september 2025 - Fase 2: Klein Oirlo vanaf Castenrayseweg tot nr 11 incl. Hoensel (verhard gedeelte)
Afgesloten van 19 september t/m 19 oktober 2025 - Fase 3 Klein Oirlo vanaf nr 11 tot Roland en Roland vanaf Klein Oirlo tot aan het spoor
Afgesloten van 20 oktober t/m 7 december 2025
Van 1 t/m 11 juli wordt de bestaande sloot tussen de weg en de Diepeling aan het Roland gedempt met grond. Hier heeft het verkeer weinig hinder van.
Vragen of meer informatie
Zijn er vragen tijdens de planvorming/voorbereiding van het project, neem dan contact met ons op. Jan van Dijk is namens de gemeente projectleider op het project. Jan is bereikbaar via (0478) 52 33 33.