Melden voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap

Wat u moet weten

  • U en uw partner melden beiden het voorgenomen huwelijk of partnerschap
  • U doet dat in de gemeente waar u gaat trouwen
  • De melding is een jaar geldig vanaf de dag na aangifte. Bent u na een jaar nog niet met elkaar getrouwd of een partnerschap aangegaan? Dan meldt u het voorgenomen huwelijk/partnerschap opnieuw
  • Tussen de aangifte en de registratie van het partnerschap of het huwelijk zitten minimaal 14 dagen

Automatisch beperkte gemeenschap van goederen

Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap sluit en niets vastlegt, geldt automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Op de website van de Rijksoverheid leest u wat dit inhoudt. Wilt u zelf bepalen welk vermogen van wie is wanneer u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat? Dan kunt u bij een notaris huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden afsluiten.

Melding doorgeven

  • U kunt de melding online regelen met DigiD
  • Wilt u de melding liever persoonlijk doorgeven, neem dan contact met ons op via (0478) 52 33 33 en wij plannen een afspraak in

Wanneer u de melding digitaal aan ons doorgeeft, geeft u ook uw gemaakte plannen aan ons door. Lees hieronder welke plannen dit zijn en welke gegevens u bij de hand moet hebben.

Welke plannen geeft u door bij de melding?

  • Welke achternaam gaat u gebruiken?
  • Waar vindt de ceremonie plaats?
  • Wat is de trouwdatum?
  • Wie wordt jullie trouwambtenaar?
  • Wie worden de getuigen?

Wat heeft u nodig?

  • Een digitaal bestand van uw identiteitsbewijs of paspoort
  • Een digitaal bestand van het identiteitsbewijs of paspoort van uw getuigen
  • Kiest u een eigen trouwlocatie? Dan heeft u ook een verklaring van de beheerder nodig
pdf Formulier huwelijk op locatie (PDF, 181.67 KB)

Kosten

  • De melding is gratis
  • Er zijn wel andere kosten rondom trouwen waar u rekening mee moet houden. Wilt u hier meer over weten, kijk dan op de pagina Kosten trouwen