Geheimhouden persoonsgegevens

De gemeente stelt uw gegevens in basisregistratie personen (BRP) ter beschikking aan instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Vraagt u om geheimhouding? Dan worden uw gegevens niet aan maatschappelijke instellingen, particulieren en commerciële organisaties gegeven

Wat u moet weten

Uw gegevens mogen worden opgevraagd door instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, UWV of pensioenfondsen. U kunt dat niet tegenhouden.

Er zijn ook andere instanties die gebruik kunnen maken van uw persoonsgegevens:

  • Advocaten, als ze aantonen dat ze de gegevens nodig hebben voor een gerechtelijke procedure
  • Organisaties die gezondheidszorg verlenen aan patiënten in een instelling
  • De Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen

Geheimhouding aanvragen

Wilt u niet dat uw persoonsgegevens aan bovenstaande instellingen worden gegeven? U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens geheim te houden.

  • U hoeft hier geen reden voor op te geven 
  • U kunt de geheimhouding ook weer stopzetten
  • Verhuist u naar een andere gemeente? U hoeft dan niet opnieuw geheimhouding aan te vragen

De gemeente Venray verstrekt uw gegevens nooit zonder uw schriftelijke toestemming aan commerciële instellingen en particulieren. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk op de website wiekrijgtmijngegevens.nl.

Voor wie

U kunt geheimhouding aanvragen voor uw eigen persoonsgegevens en de persoonsgegevens van uw kinderen tot 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar dienen zelf een aanvraag tot geheimhouding in.

Aanvragen

Vraag de geheimhouding direct online via DigiD aan. Liever schriftelijk of persoonlijk aanvragen? Bel (0478) 52 33 33.

Kosten

Een verzoek geheimhouding is gratis.