Einde pilot live chat: 325 vragen gesteld

Publicatiedatum: 
31 jul 2020
Veel inwoners hebben de weg naar de live chat gevonden. Dat concludeert de gemeente Venray na afloop van de pilot, die van februari tot en met juli duurde. 325 vragen werden gesteld. Wethouder Cor Vervoort: ‘We blijven zoeken naar manieren om onze dienstverlening verder te verbeteren. Deze pilot heeft ons een heleboel geleerd. We gaan nu evalueren en onderzoeken of we live chat structureel gaan aanbieden.’

Inwoners werden vooral geholpen met vragen over het aanvragen of vernieuwen van identiteitsbewijzen, openingstijden tijdens corona, het aanvragen van automatische incasso, het onderhoud van bomen, scheiden afval en plastic, eisen rondom pasfoto’s en vragen over monumentale panden. Via een chatvenster op verschillende pagina’s van de website www.venray.nl werden inwoners uitgenodigd om hun vraag te stellen.

Meer wegwijs op de website

Met de pilot wilde de gemeente inwoners meer wegwijs maken op de website, gericht antwoorden geven op vragen en meer inzicht krijgen in de vragen die inwoners hebben. Vervoort: ‘Je ziet dat we steeds meer digitale vaardigheden van onze inwoners verwachten. Veel inwoners hebben die vaardigheden, maar sommige niet, of minder. Dan is het goed om hen óók op weg te helpen op onze website. Zo kunnen ze het de volgende keer wellicht zelf of kunnen ze de opgedane kennis delen met anderen.’

Tevreden inwoners

De meeste inwoners gaven een ruim voldoende tot goed (8, 9 of 10) voor het gesprek via de chatfunctie. Dat bleek uit de korte vragenlijst die inwoners na het gesprek konden invullen. Ze waren vooral tevreden met de toegankelijkheid en het feit dat ze meteen geholpen werden zonder wachttijd.