Eenmalige energietoeslag voor lagere inkomens

Huishoudens met een laag inkomen kunnen in 2022 een eenmalige energietoeslag ontvangen. Met deze toeslag kunt u een deel van de energiekosten betalen of het bedrag reserveren voor een komende eindafrekening door de energieleverancier. Afhankelijk van uw inkomensgrens komt u ook in aanmerking voor de isolatiesubsidie.

Laatste stand van zaken

De gemeente Venray heeft veel aanvragen binnengekregen voor de eenmalige energietoeslag 2022. We handelen de aanvragen zo snel mogelijk af, maar door de hoeveelheid duurt dit iets langer. U ontvangt uiterlijk binnen 16 weken na het indienen van uw aanvraag een reactie van ons (voorheen was dat 8 weken). Hiervoor hoeft u verder geen actie te ondernemen. Bedankt voor uw begrip.

Wat is de energietoeslag?

De energietoeslag is een bedrag van € 800 of € 400 netto per huishouden. Dit bedrag is afhankelijk van uw inkomensgrens. De energietoeslag wordt één keer per huishouden verstrekt.

Waarom is er de energietoeslag?

De energieprijzen zijn de afgelopen maanden hard gestegen. Hierdoor zijn veel huishoudens honderden euro’s extra kwijt aan de energierekening. Het Rijk verlaagt de energiebelasting. Voor huishoudens met een laag inkomen (tot 120% van het minimum) is er een extra tegemoetkoming van de regering: de eenmalige energietoeslag van € 800. De gemeente Venray gaat nog een stapje verder en wil meer inwoners met een laag inkomen ondersteunen. Daarom kunnen huishoudens met een inkomen tussen 120% en 130% van het minimum een eenmalige energietoeslag van € 400 aanvragen. Dit bedrag kunt u reserveren voor bijvoorbeeld de hogere jaarafrekening van uw energieleverancier.

Wanneer kom ik in aanmerking voor de energietoeslag?

Als u tussen 1 januari en 31 maart 2022 niet automatisch de energietoeslag op uw rekening heeft ontvangen, dan kunt u de energietoeslag aanvragen. Dit geldt zowel voor de eenmalige energietoeslag van het Rijk (€ 800) als voor de eenmalige toeslag van € 400. Let wel: ook hier zijn voorwaarden aan verbonden. Lees verder voor meer informatie.

U komt in aanmerking voor de energietoeslag als u (en uw eventuele partner) op 1 april 2022:

  • 21 jaar of ouder bent;
  • in de gemeente Venray woont;
  • een geldig Nederlands identiteitsbewijs of een geldige verblijfsvergunning heeft;
  • u een laag (gezamenlijk) inkomen heeft:
    • voor de eenmalige energietoeslag van € 800 is dit een inkomen tot maximaal 120% van de voor u geldende bijstandsnorm. Hierbij dient u rekening te houden met te ontvangen vakantietoeslag.
    • voor de energietoeslag van € 400 is dit is een inkomen tussen 120% en 130% van de voor u geldende bijstandsnorm. Hierbij dient u rekening te houden met te ontvangen vakantietoeslag.
  • staat ingeschreven in de BRP (gemeentelijke basisadministratie) op het adres waarop de toeslag wordt aangevraagd én als u energiekosten heeft.

Wat is de isolatiesubsidie?

Ontvangt u de eenmalige energietoeslag van €800? Dan komt u ook in aanmerking voor de isolatiesubsidie. Met deze subsidie kunt u voor maximaal €250 energiebesparende producten kopen om het energieverbruik van uw woning te verlagen. Dit bedrag wordt niet rechtstreeks uitgekeerd. Kijk voor een volledige lijst met producten op Venray bespaart.

Als u de energietoeslag aanvraagt wordt automatisch gekeken of u ook in aanmerking komt voor de isolatiesubsidie. U hoeft zelf dus geen actie te ondernemen om de isolatiesubsidie aan te vragen.

Geen recht

U heeft geen recht op de energietoeslag als u een laag inkomen heeft, maar op 1 april 2022:

  • inkomen hoger is dan 130% van de bijstandsnorm;
  • 18, 19 of 20 jaar oud bent;
  • student bent en studiefinanciering (WSF 2000) ontvangt;
  • in een instelling woont (zorg- of verpleeginstelling of instelling voor beschermd of begeleid wonen);
  • alleen op een briefadres staat ingeschreven in de gemeente.

Aanvragen

Houd onderstaande gegevens bij de hand:

  • Kopie van uw identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Met de app KopieID maakt u een veilige kopie.
  • Heeft u een partner? Dan moet uw partner ook een kopie van het identiteitsbewijs meesturen.
  • Kopie van een bankafschrift of energiecontract op naam waaruit blijkt dat u energielasten heeft.
  • Kopie van uw bankpas of bankafschrift.
  • Kopie van uw loonstroken en/of uitkeringsspecificaties (en van uw partner) over de maanden januari, februari en maart 2022. Als u een heffingskorting van de Belastingdienst ontvangt, stuur dan de beschikking voorlopige teruggaaf van de heffingskorting mee.

Digitaal aanvragen

Vul onderstaand formulier in:

pdf Aanvraagformulier eenmalige energietoeslag 2022 (PDF, 490.61 KB)

 

U vult het formulier digitaal in via Adobe Acrobat Reader of handmatig door het formulier te printen en te scannen.

U kunt het ingevulde formulier met bijlagen als volgt verzenden:

  • Klik op onderstaande link 'Verzenden aanvraagformulier eenmalige Energietoeslag'.
  • Log in met uw DigiD en volg de instructies.
  • Het kan druk zijn. Houd er daarom rekening mee dat het uploaden van bestanden langer kan duren.
  • Heeft u de aanvraag verstuurd? Dan ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging.

Verzenden aanvraagformulier eenmalige Energietoeslag

Schriftelijk aanvragen

Wilt u het liever per post indienen?

Vul onderstaand aanvraagformulier in en stuur het op. U kunt het formulier ook in een gesloten envelop in onze brievenbus doen. De brievenbus vindt u rechts van de inrit, direct aan de Raadhuisstraat.

pdf Aanvraagformulier eenmalige energietoeslag en isolatiesubsidie 2022 (PDF, 490.61 KB)

 

Bovenstaand formulier kunt u indienen tot en met 31 oktober 2022.

U kunt de aanvraag opsturen naar:

Gemeente Venray
Postbus 500
5800 AM Venray

Ondersteuning nodig?

Een onverwachte gebeurtenis, zoals de stijging van energieprijzen, kan je financiële situatie overhoop halen. Bij financiële problemen is het belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium hulp te zoeken. Bent u benieuwd naar uw situatie? Kijk op www.geldfit.nl of bel met (0800) 8115 en doe de test. U ontvangt een persoonlijk advies over eventueel te nemen vervolgstappen.

Heeft u liever direct een afspraak? Maak dan een afspraak bij het spreekuur Hulp bij financiën.

Vragen

Heeft u vragen? Bel met het Schakelplein van de gemeente, via (0478) 52 33 33. Kies in het menu voor 1.